Na een waardeoverdracht heeft een deelnemer geen rechten meer bij de oude pensioenuitvoerder, maar hoe ga je dat bewijzen als de gegevens gewist zijn? Ondanks de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, doen pensioenuitvoerders er verstandig aan om gegevens na een waardeoverdracht te bewaren.

Met de invoer van de nieuwe privacy wetgeving uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming, ontstaat het recht op “vergetelheid” (artikel 17 AVG). Organisaties mogen gegevens niet langer bewaren dan nodig is. Na het verloop van de wettelijke bewaartermijn bestaat de verplichting om gegevens te wissen, zelfs uit back-ups.

Een terechte vraag is of het wissen van gegevens ook verplicht is na een waardeoverdracht. Dan heeft de deelnemer immers geen rechten meer bij de oude uitvoerder. Deze vraag is nog relevanter geworden, omdat klein pensioen binnenkort overgedragen kan worden en niet meer kan worden afgekocht.  Waardeoverdracht gaat dus veel vaker voorkomen, om onnodige kosten van uitvoering te besparen.

Pensioen verjaart niet

De nieuwe privacy regels gelden voor alle Europese bedrijven, maar houden geen rekening met de bijzondere omstandigheden binnen de Nederlandse pensioenwereld. Privacy bevorderen is het uitgangspunt.

Pensioen wordt vaak pas na tientallen jaren ontvangen, maar het recht erop verjaart niet zolang de deelnemer leeft (artikel 59 Pensioenwet). Veel werknemers besteden pas aandacht aan hun pensioen als de AOW leeftijd nadert. Dan wordt het Pensioenregister bekeken en komen de schoenendozen met oude papieren op tafel. Is hierin dan nog terug te vinden dat pensioen is overgedragen? Waarschijnlijk niet, zeker niet als het om een –voor de deelnemer onbewuste- automatische overdracht ging…

Is er pensioen geweest?

Het is voor een uitvoerder dan belangrijk om aan te kunnen tonen dat wel degelijk sprake is geweest van de opbouw van pensioen en dat dit later (na een wisseling van werkgevers) is overgedragen.

Als dit door de uitvoerder niet bewezen kan worden, dan kan de deelnemer immers stellen dat onterecht geen pensioen is opgebouwd en dit ‘gemiste pensioen’ alsnog opeisen. Zelfs indien geen premie is voldaan, kan recht op pensioen bestaan.

Vergeet het niet!

In sommige situaties bestaat het recht op vergetelheid niet. Als bijvoorbeeld de gegevens noodzakelijk zijn voor een rechtsvordering. Ik denk dat, zeker als pensioen steeds vaker wordt overgedragen, uitvoerders in de toekomst geconfronteerd kunnen worden met meer pensioenclaims. De werknemer weet dat de oude werkgever een (verplichte) pensioenregeling had, maar ziet geen pensioen hiervan meer in het register. Dan is een claim bij de oude uitvoerder snel ingediend… dus vergeet die waardeoverdrachten niet! Leg ze vast in het Pensioenregister of bij de oude uitvoerder.

De wetgever wil privacy beschermen en kosten besparen, dat zijn mooie doelen… maar zolang de deelnemer 40 jaar later voor de deur kan staan om pensioen te claimen, adviseer ik uitvoerders om niet alles te wissen. Ik ben benieuwd wat de Autoriteit Persoonsgegevens hiervan vindt, toezichthouders genoeg, maar de sector mag dit soort zaken zelf uitvinden.